Una dintre cele mai serioase provocări în distribuție este organizarea retururilor. Mai ales în distribuția B2C, conform legii, consumatorii pot returna în termen de 30 de zile bunurile achiziționate. Perioada în care bunurile pot fi returnate a tot crescut, mai ales în ultimii ani, fapt care a dus la o provocare în această zona de management al retururilor.
Procedura de retur nu este una standard
Procedura de retur nu este una standard. Ea diferă de la brand la brand, astfel încât posibilitatea de automatizare a proceselor este una destul de limitată. Aportul angajaților, în acest caz, este unul destul de important, astfel încât aceștia trebuie instruiți în permanență și trebuie să li se pună la dispoziție proceduri de operare a retururilor adaptate pentru fiecare caz în parte, astfel încât recepția acestora să se facă corect și cu atenție.
Așteptări mari din partea clienților
În momentul în care clientul returnează un produs, acesta se așteaptă la un proces clar, scurt și deloc dureros pentru el. Astfel, tot procesul trebuie să fie lin, de la solicitarea unui retur, validare, ridicare returului de către curier și până la returnarea fără probleme a banilor.
Organizarea retururilor în depozit
Așa cum spuneam anterior, logistica retururilor este partea cea mai greu de automatizat în depozit, pentru că nu se pot anticipa anumite elemente din cadrul procesului, cum ar fi numărul de retururi pe zi, săptămână sau lună sau fortul de examinare a retururilor individual pentru fiecare caz în parte.
Pentru ca acest proces de retur să fie cât mai lin și rapid, noi recomandăm ca departamentul care se ocupă de managementul retururilor să fie echipat cu sisteme ERP și WMS, care să permită corelarea comandă – retur prin preluarea și transmiterea automată a informațiilor. În plus, angajații ar trebui să aibă competențe de management al retururilor în toate sistemele utilizate de companie.