La sfârșitul lunii ianuarie, am fost invitați de către Intermodal&Logistic să participăm alături de alți specialiști din domeniu la o dezbatere pe tematica tendințelor care vor modela peisajul logistic în anul 2016. Tendințele sectorului logistic sunt prezentate mai pe larg în cele ce urmează.
Deși este o tendință mai veche, efectele diversificării se vor face simțite și mai tare în 2016 decât în 2015. Vorbim de diversificarea portofoliului de produse atât la producători cât și la importatori, dar și de diversificarea canalelor de distribuție către clientul final.
Acest lucru prezintă atât avantaje, cât și dezavantaje pentru operatorii logistici. Să explicăm. Avantajul acestei diversificări constă în faptul că tot mai multe firme vor dori să externalizeze serviciile de logistică acolo unde acestea devin prea complexe pentru a fi administrate “in-house”, iar dezavantajul îl reprezintă faptul că cerințele legate de serviciile prestate vor crește ca și varietate și complexitate, iar cine nu va fi pregătit cu soluții eficiente, riscă să ajungă necompetitiv pe piață.
Operatorii logistici nu sunt singurii care vor fi impactați de diversificarea gamei de produse și de canale de distribuție. Furnizorii de soluții conexe activității de logistică (software, echipamente etc.) vor avea și ei seria lor de avantaje și dezavantaje. Avantajul va consta în faptul că tot mai multe firme vor avea nevoie de soluții moderne de administrare a activității de logistică, iar dezavantajul îl reprezintă faptul că se va cere de la aceste soluții un grad foarte ridicat de precizie și eficiență.
Practic, dacă mai demult activitatea de logistică în România era în majoritatea cazurilor una relativ simplă și se putea face chiar și ‘cu pixul și hârtia’, acest lucru nu va mai fi posibil, sau cel puțin nu va mai fi fezabil în viitorul apropiat.
Dwight Klappich, vice-președinte cercetare Gartner declara într-un interviu: “Deși operațiunile logistice ca atare pot trece neobservate și par neînsemnate, există o presiune foarte mare pe segmentul de logistică să aibă o performanță aproape de perfecțiune, în condițiile în care afacerile devin tot mai complexe, riscante și dificile. (sursa: http://www.supplychainbrain.com )
(EN: “While logistics operations might be out of sight, out of mind, logistics is under significant pressure to deliver near-perfect performance, while business conditions continue to become more complex, risky and difficult.”)
Acest lucru, este și va fi, fără îndoială, valabil și în România. Afacerile devin tot mai complexe, mai dinamice și cu marje de profit tot mai mici. De exemplu, dacă în deceniul trecut activitatea unui 3PL consta în principal în recepția, stocarea și livrarea de paleți (în majoritate omogeni, dar și mixați) și în raportarea lunară către clienți a serviciilor efectuate, în prezent clienții cer ca operatorul 3PL să garanteze o precizie a livrărilor de 98 – 99%, picking la diverse unități de împachetare, lead-time de 1-2 zile, să aibă un sistem WMS care să ofere vizibilitate asupra stocurilor și operațiunilor în timp real, să se poată personaliza în funcție de cerințele clienților finali, să integreze toată rețeaua de depozite într-o singură aplicație, etc. Se vorbește în unele domenii chiar și de ‘delivery in real-time’, ceea ce presupune un lead-time de 2-4 ore. Toate acestea la prețuri tot mai mici și pe perioade contractuale cât mai scurte.
Totodată, apar tot mai des și cerințe de servicii adiționale cum ar fi împachetare, etichetare, asamblare etc., care, deși nu țin strict de logistică, îndeamnă totuși clienții să aleagă un operator de servicii logistice care să le poate oferi pe toate “la pachet” pentru a-și simplifica procesele, dar și relația cu furnizorii.
În acest context, un operator logistic care nu dispune de soluții software extensibile și customizabile fără costuri suplimentare riscă să piardă clienți sau să devină neprofitabil. Dacă ne referim la WMS, soluție necesară pentru un 3PL, este obligatoriu ca acesta să ofere funcționalități precum: definirea de noi depozite/puncte de lucru, modificarea structurii depozitului, personalizarea fluxurilor de lucru și a documentelor emise în funcție de client, interfață EDI standard pentru integrarea cu alte sisteme informatice, definirea de noi utilizatori, controlul accesului la informație prin roluri bine definite sau accesul utilizatorilor la date indiferent de locație. Mulți au înțeles deja acest trend atât în depozitare cât și în transport și au implementat soluții cloud care le oferă un grad mare de competivitate în fața concurenței.
În concluzie, logistica se va confrunta cu dorințele pieței de diversificare, eficientizare și standardizare, iar tehnologia de ultimă generație va fi cea care va face diferența între jucătorii din domeniu.
Ați identificat alte tendințe ale sectorului logistic? Lăsați-ne un comentariu!